به وبلاگ تخصصی حقوقی احج خوش امدید.احج مخفف انجمن حقوقدانان جوان میباشد و معنای خاص دیگری ندارد وبلاگ احج به بررسی و تحلیل آخرین اخبار و مطالب و ارائه مقالات حقوقی از اساتید و پژوهشگران حقوقی می پردازد و از نظرات خوانندگان در این زمینه استقبال می نماید که توسط محمد حاجی حسین فارغ التحصیل رشته ی حقوق راه اندازی شده .با تشکر از بازدید شما وبلاگ تخصصی حقوقی احج
وبلاگ تخصصی حقوقی احج
اخبار و روزنامه و مقالات و دانلود نرم افزارهای حقوقی 
قالب وبلاگ
مدیر وبلاگ(محمد حاجی حسینی
اخرین نوشته های وبلاگ احج
سایتها و وبلاگهای حقوقی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ahaj و آدرس ahaj.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نظر سنجی در مورد عملکرد وبلاگ
قرآن آنلاین




در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 

مقدمه:

 

ملاقات فرزند از طرفي جزو حقوق كودك است و مرجعي نمي­تواند تحت هيچ شرايطي اين حق را از يكي از طرفين سلب كند. از نظر قانوني دختران تا سن 9 سالگي و پسران تا سن 15 سالگي با فردي زندگي خواهند كرد كه حضانت آنها را به عهده دارد.

از اين مقطع سني به بعد كودك خود تصميم مي­گيرد با چه كسي زندگي كند و تمايل او به ادامه زندگي با پدر يا مادر وضعيت تازه­اي را براي او به وجود مي­آورد. البته اين مسئله به توافق پدر و مادر بستگي دارد اما در اغلب موارد به سبب عدم توافق پدر و مادر بر سر اين مسئله، كار تعيين حضانت كودك به دادگاه كشيده مي­شود. در دادگاه­هاي خانواده بحث حضانت مشكلاتي را ايجاد مي­كند. مادري كه فرزند را به دنيا مي­آورد، مي­خواهد از فرزند خود مراقبت كند و هميشه اين نگراني را دارد كه اگر فرزند او به 7 سالگي برسد، سرنوشت او چه مي شود؟ قانون اين حق را به­طور دائم از مادر گرفته و اين مسئله عامل اصلي پيچيده شدن پرونده­هاي خانوادگي در زمينه حضانت است.
دادگاه­ها نمي­توانند خارج از قانون عمل كنند و اگر سوء رفتار پدر در دادگاه اثبات نشود حضانت فرزند را به پدر مي­دهند.
بنابر قول مشهور، دوران نگهداری و سرپرستی (حضانت)، با بلوغ و رشد به پایان می­رسد و کودک، پسازبلوغ، اختیار دارد تا سرپرست زندگی خود را برگزیند. زیرا نگهداری و سرپرستی، به خاطر ناتوانی کودک در نگهداری خودش بوده است و اصل، ولایت نداشتن اشخاص بر یکدیگر است و پسازبلوغ و رشد، چنین چیزی مطرح نیست

 سال نو مبارک



ادامه مطلب
[ یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:, ] [ 15:12 ] [ محمد حاجی حسین ]
سهم طبقات مختلف وراث و نحوه احتساب آن
 
میدانیدکه: خویشاوندی موجب ارث می­شود و اگر کسی فوت کرد و از خود مالی به جا گذاشت پس از برداشت 
هزینه­ های کفن و دفن میت و اخراج وصیت و ...، باقی مانده بین وراث تقسیم می­شود. در وصیت تملیکی شخص به اندازه یک سوم از اموال خود را می­تواند وصیت کند یعنی این یک سوم را می­تواند وقف کند یا به شخص خاصی بدهد، ولی اگر اضافه بر یک سوم وصیت کند باید ورثه به او اجازه این کار را بدهند و در صورت عدم رضایت آنان بر این امر وصیت وی نسبت به اضافه بر یک سوم بدون اثر خواهد بود. 
 
نکته ه­ایی که باید به آن توجه داشت آن است که شخص نمی­تواند به موجب وصیت یک یا چند نفر از ورثه خود را از ارث محروم کند البته ممکن است شخص در زمان حیات خودش اموالی را به یک نفر از ورثه یا دیگران ببخشد یا صلح کند و ... که در اینجا عمل او قانونی است. آنچه که شخص از آن ممنوع می­باشد محروم کردن ورثه از ارث از طریق وصیت است. چنانچه فردی چنین کند عمل او فاقد اثر حقوقی است به این معنی که فرد مورد نظر از ارث محروم نمی­شود.
 

 سال نو مبارک


ادامه مطلب
[ یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:, ] [ 15:1 ] [ محمد حاجی حسین ]
ارث
یکی از موضوعاتی که انسان را نسبت به سایر موجودات متمایز می­سازد، به جای گذاشتن ارث برای خویشاوندان و بازماندگان است. میراث انسان­ها هرچند شامل هر دو جنبه مادی و معنوی می­باشد اما آنچه که با به زبان آوردن کلمه ارث در اذهان متبادر میگردد، ابعاد مادی قضیه است.
ارث در لغت به معنی مالی است که از میت باقی می­ماند و در اصطلاح انتقال دارایی شخص متوفی به بازماندگان  میباشد که این امر بدون اراده متوفی و بازماندگان او صورت می­گیرد.
 
 
 
 

 سال نو مبارک


ادامه مطلب
[ یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:, ] [ 14:53 ] [ محمد حاجی حسین ]
مقايسه شرط نامشروع و شرط خلاف مقتضاي عقد
نویسنده : راضيه باوران(كارشناس ارشد فقه و مباني حقوق اسلامی)
تعداد صفحات : 36 زیرشاخه : حقوق مدنی
حجم فایل : 274 kb

چکيده:
شرط يکي از اعمال حقوقي متداول بوده که در قالب تعهد اثري از خود به جا مي گذارد. شرط يک الزام و تعهد تبعي است که با درج در متن عقد، مشروط عليه به ايفاي آن ملزم مي شود يعني داراي ادله وجوب وفاء است. ولي اگر طرفين به شرط باطلي توافق کنند مشروط عليه را نمي¬توان به ايفاي آن مجبور کرد چون براي شرط باطل آثاري مترتب نمي شود. شرط باطل زماني موجب بطلان عقد       مي شود که فساد ناشي از شرط به يکي از ارکان اساس عقد لطمه وارد سازد در غير اينصورت فساد شرط به عقد سرايت نمي کند چون شرط تعهدي تبعي است که هميشه وابسته به عقد است اين در حالي است که اگر عقدي باطل باشد به تبعيت از آن شرط نيز باطل اعلام  مي¬شود. فساد شرط در شروط باطلي همچون شرط غيرمقدور و شرط نامشروع، به عقد سرايت نمي¬کند چرا که فقط خودشان باطل هستند و عقد به تبع اين شروط باطل نمي شود ولي به خاطر جبران ضرري که از عدم ايفاي شرط متوجه مشروط له مي شود، خيار فسخ معامله براي مشروط له ثابت مي شود البته زماني  خيار زماني ثابت مي شود که مشروط ثابت مي شود.

 

 سال نو مبارک


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 19 بهمن 1391برچسب:, ] [ 11:55 ] [ محمد حاجی حسین ]
عنوان مقاله: نمودار طلاق
نویسنده :  
تعداد صفحات : 3 زیرشاخه : دانستنيهاي حقوقي
حجم فایل : 98 شماره ثبت : 1389-7-21-15781
نمودار طلاق ، تحلیل و توضیح همراه با تصویر آموزشی(در فایل ضمیمه تصویر قرار داده شده)
تحلیل و توضیح:
 
 الف ) در کراهتی که زن از شوهر خود دارد دو حالت متصور است :
 
1 - این کراهت ناشی از تخلف مرد از شروط ضمن عقد یا بدلیل عسر و حرجی است که در زندگی زناشوئی برای زن ایجاد شده است .
 


ادامه مطلب
[ شنبه 30 دی 1391برچسب:, ] [ 18:3 ] [ محمد حاجی حسین ]

1عنوان مقاله: کتاب حقوقی مدنی 1 تا 8 برای موبایل
نویسنده : وب سایت حقوقی حق گستر
تعداد صفحات : ندارد زیرشاخه : کتابهاي حقوقي موبایل
حجم فایل : 419 kb شماره ثبت : 1391-7-25-51253


جزوه الکترونیکی حقوق مدنی یک تا هشت مخصوص تلفن همراه.

جزوه ای مختصر و مفید که این بار در سایت حق گستر برای تلفن همراه منتشر شده است.

نسخه موبایل جزوه حقوق مدنی 1-8 استاد هدایت نیا که توسط احسان خلیلی دانشجی قدیمی دانشگاه ساخته شده است.


راهنمای نصب فایل:
این فایل را مستقیما بر روی تلفن همراه ریخته و نصب کنید.

 

 

 


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 10 آبان 1391برچسب:, ] [ 21:59 ] [ محمد حاجی حسین ]
جزوه مدنی 3 و 4 نموداری
با فرمت PDF

ادامه مطلب
[ شنبه 6 آبان 1391برچسب:, ] [ 8:25 ] [ محمد حاجی حسین ]

دانلود جزوه ی حقوق مدنی 1 تا 8

 

توجه:این فایل قابل نصب تنها در کامپیوتر میباشد..........

 

 

 

 

 

 

 

 


ادامه مطلب
[ دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:, ] [ 21:31 ] [ محمد حاجی حسین ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگ احج (انجمن حقوقدانان جوان ) به بررسی و تحلیل آخرین اخبار و مطالب و ارائه مقالات حقوقی از اساتید و پژوهشگران حقوقی می پردازد و از نظرات خوانندگان در این زمینه استقبال می نماید که توسط محمد حاجی حسین فارغ التحصیل رشته ی حقوق راه اندازی شده و این وبلاگ طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند. با تشکر از انتخاب شما
موضوعات وب
لینک های مفید

سایت مجلس شورای اسلامی

امکانات وب
حق بالاتر از قانون است(ضرب المثل روسی

ابزار هدایت به بالای صفحه

با تشکر از بازدید شما. موفق باشید